Vindinge Skole har haft et samarbejde omkring et forløb henover et skoleår med sparring til ledelsen og 3 pædagogiske eftermiddage for alle pædagogiske medarbejdere. Vi ønskede, at forløbet skulle være med til at styrke det professionelle læringsfællesskab i arbejdet med konkrete og praksisnære områder. Med udgangspunkt i det professionelle læringsfællesskab var der i dette forløb primært fokus på klasseledelse og sociale relationer.
Vi har haft god dialog både via mail, telefon og møder før og under forløbet. Vi synes, at vores ønsker til indhold og mål er blevet hørt og forstået, og er blevet rettet til undervejs, når der har været behov for det.
Vi har fået mange tilbagemeldinger fra både lærere og pædagoger om, at de fik brugbare redskaber og små fif, som de kunne gå direkte ud og bruge i deres hverdag, og som hurtigt havde en mærkbar effekt på nogle af de problemstillinger, som de har stået i.
Vi har som ledelse oplevet, at forløbet har været med til at støtte op om og udvikle lærere og pædagogers samarbejde i professionelle læringsfællesskaber.
Vi er ikke i mål endnu, men er blevet hjulpet godt på vej, og samarbejder gerne med Impact uddannelse igen.
Malene Zangenberg, pæd.leder, Vindinge Skole i Roskilde